רכב› מכוניות אוטונומיות

חזור אחורה »

מאת: רוני נאק צילום:

שתף ב:

הרעיון של מכונית הנוהגת את עצמה אינו חדש. הוא נחקר עוד בשנות ה-20 של המאה הקודמת (!). אבל בניגוד למכונית אוטומטית, המתוכנתת לבצע סדרת מטלות באופן רפטטיבי, מכונית אוטונומית מסוגלת לקבל החלטות ולשנות את אופי המשימה לפי הצורך. הפיתוחים האחרונים בתחומי החישה, אינטגרציה של מערכות רבות ברכב ומִגוון עצום של סוגי קישוריוּת למידע רב וזמין בכל עת – כל אלה מקרבים אותנו יותר מתמיד ליום שבו המכוניות ינהגו את עצמן. אנו מציגים כאן חמש כאלה.

 

בואי לקחת אותיTesla

 

Tesla

המכונית החשמלית של אילון מאסק כבר עשתה היסטוריה בפני עצמה. עדכון התוכנה האחרון של הדגם מאפשר לא רק חנייה אוטומטית, שמירה על נתיב ובלימות חירום – בעל הרכב יוכל להורות למכונית לאסוף אותו מפתח ביתו או לחזור לבדה למקום החנייה, אחרי שהיא תפתח בעצמה את השער. זאת ועוד, טסלה טוענת שהמכונית תהיה מסוגלת לחצות מדינות שלמות כדי למצוא את בעליה, ולעצור בדרכה כדי לטעון את עצמה.

 

מבחן דרכיםAudi

Audi

לא יהיה נחמד לוותר על המתח של נהיגה בפקקים, אשר דורשת את תשומת הלב המלאה שלנו? להעביר את הנהיגה לידי מערכת שעושה את זה הרבה יותר טוב – ובטוח – מאתנו? כדי להפגין את היכולת של מכוניתה החדשנית יצאה אאודי למסע מעמק הסיליקון ללאס וגאס. 550 מייל של נהיגה אוטונומית שבהם הפגין הרכב, אאודי A7 המכונה Jack, את הזמינות והבגרות של הטכנולוגיה. החברה מתעתדת לצאת עם גרסת ייצור סדרתית כבר ב-2017.

 

 

חבילת פלאLexus

Lexus

טויוטה מאמינה שעד שנת 2020 נהג יהיה מיותר לגמרי בנהיגה בין-עירונית. והיא הוכיחה את הטענה שלה עם חבילה טכנולוגית בשם Highway Teammate אשר נוספה ללקסוס GS. החבילה מכילה מערך רחב של חיישנים – מכ"מ, לייזר וחיישנים אופטיים – כדי לקבל תמונה וירטואלית של הסביבה, ומחשב עם מעבד חזק במיוחד מתרגם את הנתונים לשם קבלת החלטות בזמן אמת לניהוג הרכב, וכל זה בלי התערבות הנהג. צעד משמעותי בכיוון הנכון והצהרת כוונות מצד יצרנית הרכב הגדולה בעולם.

 

פיילוט שוודיvolvo

Volvo

ב-2017 יֵצאו בשוודיה מאה מכוניות אוטונומיות לסוג של פיילוט חי של הקונספט. המכוניות יצוידו במערך חישה מבוסס מכ"מ, לייזר ואופטיקה ויורשו לנהוג את עצמן בכמה כבישים שייועדו לכך מראש. כאשר המכונית תגיע לקטע נהיגה אוטונומי היא תודיע זאת לנהג באמצעות חיווי, ורק אחרי שהנהג יאשר מעבר לנהיגה אוטונומית, השליטה תעבור אל המכונית. אם בסוף הקטע העצמוני הנהג לא ישיב לעצמו שליטה ברכב, המכונית תעצור בעצמה באופן בטוח בשוליים ותזעיק עזרה דרך מוקד סיוע ארצי.

 

קונספט פרימיוםMercedes Benz

Mercedes Benz

מכונית הקונספט 015 F של מרצדס נראית כאילו נלקחה מסרט מדע בדיוני. אבל המערך הטכנולוגי שהיא מכילה בתוכה עכשווי וזמין. מרצדס, כמו מרצדס, לוקחת את המכונית האוטונומית למחוזות הפרימיום והעילית, עם חזון של קפסולת תחבורה שבה אין נהג כלל. בעתיד, ככל שיתחזק תהליך העִיור והמעבר של האנשים לערים הגדולות, והצפיפות העירונית תגבר עוד ועוד, יהיה למכוניות האוטונומיות תפקיד מרכזי בייעול התחבורה ובהשתחררות מהתלות בנהגים אנושיים ומנזקי הטעויות שהם עלולים לעשות.