רכב› חולות לוהטים

חזור אחורה »

מסע מוטורי ראלי דרך המשי

מאת: רמי גלבוע צילום: רמי גלבוע

שתף ב:

עם 350 כוחות סוס והנעה אחורית, הפיג'ו השאירה אבק למתחריםעם 350 כוחות סוס והנעה אחורית, הפיג'ו השאירה אבק למתחרים

דממה נחה על דיונות הענק בשולי מדבר גוֹבּי, המוארות בשמש הבוקר. הרמז הראשון למהומה המתקרבת היה צִקצוקו של מסוק הטלוויזיה המרחף מעל. היתה זו הזדמנות אחרונה לבדוק את המצלמות ולהמתין למחזה הגדול – שיירה מופלאה של רכבי השטח המהירים ביותר, נהוגים בידי הנהגים הטובים בעולם. המפגש הראשון הזה עם ראלי דרך המשי היה עבורי התגשמות של חלום בן 30 שנה – לראות מקרוב ראלי מדברי מדהים, ברמה של פריז-דקאר המיתולוגי.

המתחרים חלפו על פנָי בצרחת מנועים ובתמרות אבק, אבל לא קלה היתה דרכם; בכל יום נהגו הצוותים 900-600 קילומטר, מהם 500-250 קילומטר במירוץ עיקש נגד השעון והשטח. בתפריט היומי נכללו דרכי עפר משובשות ושטחים בתוליים, רכסים תלולים ומעברי מים, ביצות טובעניות, ולקינוח – דיונות ענק בסין. המתחרים ניווטו את דרכם בעזרת ספר דרך, המיועד להוביל אותם בין נקודות הביקורת שלאורך המסלול היומי. ניווט מדויק הוא מרכיב מרכזי בהצלחה, ושתי טעויות ניווט הפכו את לוח התוצאות על פניו.

ראלי דרך המשי פרץ השנה את גבולותיו הקודמים בין רוסיה וקזחסטאן, והרחיק עד בייג'ינג שבמערב סין. המירוץ נמשך 15 יום, שבמהלכם חצו המתחרים חמישה אזורי זמן... כל אלה הפכו את הראלי הזה למירוץ השטח התובעני והקשה ביותר בעולם.

המהפכה הצרפתית

כמעט בכל יום, הראשונה שקרעה את דממת הבוקר היתה אחת ממכוניות הפיג'ו. החברה הצרפתית התייחסה לראלי כאל מכשיר אדיר לקידום מכירותיה בסין, והטילה למערכה את מיטב הכוחות שכסף יכול לקנות. נבחרת החלומות הצרפתית התבססה על שלושה באגים מדהימים הנהוגים על ידי סטפן פֶטֶרהַנסֶל, "מר דקאר" (12 ניצחונות בראלי פריז-דקאר); סבסטיאן לוֹבּ (תשע פעמים אלוף העולם במירוצי ראלי קצרי טווח); וסיריל דֶספּרֶה (חמישה ניצחונות באופנוע, בפריז-דקאר). עם השקעה אדירה של מיליוני אירו, 74 אנשי צוות ו-18 רכבי סיוע, הציפיות של פיג'ו היו ברורות: שלוש מכוניות על הפודיום בבייג'ינג, וכל תוצאה אחרת תיחשב כסוג של החמצה.

הבאגים 2x4 הזריזים ריחפו בקלילות מעל הדיונותהבאגים 2x4 הזריזים ריחפו בקלילות מעל הדיונות

ברוב ימי המירוץ אכן השיגו הבאגים הצרפתיים את הזמנים המהירים ביותר. דֶספרה אמנם הוביל במירוץ ביד בוטחת, אבל מאחוריו דהרה להקה של מכוניות MINI, מובלת על ידי יזיד אל-ראהג'י הסעודי. הוא היה מעולה ואף ניצח כמה סטייג'ים, אבל לא הצליח להכות את האימפריה הצרפתית. באחד החניונים שוחחתי איתו; "אהלן יא שייח'", בירכתי אותו במבטא פולני מובהק, "האם יש לנו סיכוי לראות אותך בחולות צאלים?". "כן, בוודאי", ענה הסעודי הצעיר, "אם זה יתאפשר, אבוא ברצון. אינשאללה".

זה יקרה אולי בעתיד, אבל בינתיים אל-ראהג'י דלק אחרי דספרה והנווט שלו, שהיו צריכים להגן על כבודה האבוד של פיג'ו. שתי מכוניות הפיג'ו האחרות הסתבכו בטעויות ניווט קטסטרופליות: הנווט של פטרהנסל הכניס אותו בטעות לתעלה עמוקה, הרכב התהפך ואיבד כל סיכוי לניצחון בדירוג הכללי. שלושה ימים מאוחר יותר טעה גם הנווט של סבסטיאן לוב, כשהחמיץ ב-40 מטר שתי נקודות ציון ונענש בהוספה של ארבע שעות לזמן שהשיג. כך יצא ששני המגה-סטארים הצרפתיים איבדו כל סיכוי לניצחון כללי, ונאלצו להפגין את יכולותיהם המופלאות בהשגת ניצחונות יומיים חוזרים ונשנים. אין סוף להפתעות שאותן מספק ראלי מדברי.

 

מעברי מים עמוקים היו חלק מתפריט האתגריםמעברי מים עמוקים היו חלק מתפריט האתגרים

משאית ושמה תשוקה 

כמאה מתחרים נהגו ברכבי מירוצי שטח רגילים בעלי הנעת 4x4 או באגים 2x4. לצדם התחרו כ-30 צוותים בקטגוריית המשאיות, הנשלטת באופן מסורתי על ידי Kamaz הרוסית.קשה לנו לחשוב על משאיות תשע-טונות כעל רכבי מירוץ, אבל כאשר יש לך 1,200 כוחות סוס ברגל ימין, העניינים נראים הרבה יותר טוב... למשאיות המירוץ יש שלדות מסיביות, צמיגי ענק וסרנים חסונים המסוגלים לספוג נהיגה תוקפנית מאוד; הן דוהרות בשטח במהירות אדירה ומדלגות באוויר כאנטילופות קלילות רגליים.בשני השלישים הראשונים של המירוץ הפתיע ההולנדי מרטן ואן דֶן ברינק, כשהוביל עם משאית רנו Sherpa. זו היתה הפגנה מרשימה של דוד נגד גוליית, אבל בסוף ניצח גוליית, בדמותו של הרוסי אַייראט מַרדֶייב, והקמאזים הכחולים השתלטו על הפודיום בבייג'ינג.

משאית במשקל תשע טונות במופע אווירימשאית במשקל תשע טונות במופע אווירי

בחורינו המצוינים

הקבוצות הרשמיות נתמכו בארמדה של משאיות סיוע, סדנאות ניידות, מנתחי מערכות, ואפילו מסז'יסטית, שדאגה לשחרר בכל ערב את שריריהם של הנהגים והנווטים. מאחוריהם נעו קבוצות צנועות יותר. אבל המתחרים בעלי התקציב הנמוך ביותר היו שני הצוותים הישראליים: צוות פוינטר-iGO של רז היימן והלל סגל וצוות קדשאי-ערמוני. כוחותינו הגיעו לראלי עם הרבה ניסיון ורוח קרב, אבל האמצעים... מכוניות המירוץ הישראליות מיושנות, והתקשו לצלוח את אוקיינוס הדיונות הסיני, על אחת כמה וכמה בימים שבהם האמירו הטמפרטורות ל-45 מעלות צלזיוס ואף יותר.

קזחים נלהבים מריעים לצוות הישראליקזחים נלהבים מריעים לצוות הישראלי

במחצית הראשונה של הראלי שמר צוות פוינטר-iGO על קצב מצוין, והתברג למקום ה-24 בדירוג הכללי. היימן וסגל בטחו ביכולותיהם האישיות, וציפו להתקדם בדירוג עד למקום טוב באמצע העשירייה השנייה. אבל ציפיותיהם נמוגו בשל תקלה מסתורית שגרמה למנוע שלהם להתחמם בלי הרף. הם החליפו משאבות מים ותרמוסטט, טיפלו במכלולי מערכת הקירור, אך לשווא – הדיונות הסיניות היו טובעניות מכפי שניתן היה לצפות, והטמפרטורות המשיכו לנסוק. התקלה המתמשכת חייבה את השניים לעצור להפסקות צינון, שדרדרו אותם במורד הדירוג, אבל להיימן ולסגל היה ברור שהם יגיעו עם האוטו לבייג'ינג, לא חשוב מה יקרה בדרך. בסטייג'ים האחרונים מצאו את עצמם מבוססים בחול עם רכב נטול הנעה קדמית ועם מסרק הגה שבור המהודק למקומו בעזרת רצועות... כך עברו 70 קילומטר של דיונות עם לחץ אוויר מופחת, והצליחו לסיים במקום 32 בדירוג הכללי (מתוך כ-90 צוותים שהגיעו לבייג'ינג). שמפניה על פודיום לא היתה, אבל את מדליית הדבֵקות במשימה הם הרוויחו בגדול.

צוות פוינטר-iGO מפלס את דרכו בין דיונות הענקצוות פוינטר-iGO מפלס את דרכו בין דיונות הענק

גם קדשאי-ערמוני יצאו למירוץ עם רכב מיושן, כאמור, אבל אביב קדשאי, שועל שטח ותיק ומנוסה, השכיל לצלוח את הדיונות ולהגיע מדי ערב אל חניון הלילה, תוך השגת זמנים טובים. חשוב לא פחות, לצמד הזה היה צוות סיוע שכלל שלושה מכונאים חדורי רוח קרב ויצירתיות. צוות הסיוע היה מגיע לחניון בסביבות שמונה או עשר בערב, עובד על המכונית עד הבוקר, ואז יוצא לחניון הלילה הבא... במהלך המירוץ החליפו את הסרנים במכונית, פירקו והרכיבו את תיבת ההילוכים ארבע פעמים, שדרגו ושפצרו את המצמד והמתלים ללא הרף... המאמצים האלה תרמו רבות לכך שהצמד סיים את המירוץ במקום ה-28 בדירוג הכללי, הישג מצוין.

המכונאים מפרקים לגורמים מדי לילה את המשאיות המובילותהמכונאים מפרקים לגורמים מדי לילה את המשאיות המובילות

געגועים לאפריקה

ראלי דרך המשי נמתח על פני שתי יבשות, ואי אפשר לא להשוות אותו ל"פריז-דקאר" האיקוני. קונספט הראלי המדברי נולד לפני 38 שנים, והוא כבר מזמן לא אפריקאי. תחת איומי אל-קאעידה נדד הפריז-דקאר לדרום אמריקה, ומתחרים רבים מתגעגעים לתהילת ימיו באפריקה. הוא הפך למכונה מסחרית גדולה מדי, המנגנת לצלילי חליליהם של הספונסרים הגדולים, לאו דווקא המתחרים.

"ראלי דרך המשי 2016 העניק לנו חוויה בסגנון האפריקאי ההוא, בצורה הטובה ביותר", אמר לי סטפן פטרהאנסל בריאיון בלעדי. "קטעי הדיונות מזכירים את הסטייג'ים המיתולוגיים של מאוריטניה, קשים ותובעניים. גם האווירה האנושית מצוינת", סיכם האיש, שחלק גדול ממוניטין הדקאר נבנה על ביצועיו הפנטסטיים באפריקה ובדרום אמריקה.

ראלי דרך המשי 2016 היה ארוך ותובעני יותר ממירוצי פריז-דקאר האחרונים, ומחיר ההשתתפות בו נמוך יחסית: כ-50 אלף אירו לצוות מינימליסטי, בנוסף לעלות רכבי המירוץ והסיוע – עוד 150-100 אלף.

כבר היום ברור שפיג'ו תזנק לדקאר 2017 כדי להחזיר את כבודה האבוד, אבל יכול להיות שבמרוצת השנים ירכוש לעצמו ראלי דרך המשי מסורת ומוניטין שיאפילו על הדקאר. האם השתתפנו בלידתו של כוכב חדש בשמי המירוצים המדבריים?

 

הישראלים בנקודת הסיום בבייג'ינג. מימין: צוות הסיוע (בן-טל, לוינסון, וילדר); יזהר ערמוני ואביב קדשאי; הלל סגל ורז היימן; הכותב   הישראלים בנקודת הסיום בבייג'ינג. מימין: צוות הסיוע (בן-טל, לוינסון, וילדר); יזהר ערמוני ואביב קדשאי; הלל סגל ורז היימן; הכותב

הפקת ענק

ראלי דרך המשי – האופרציה

הצוותים המתחרים בראלי מושכים את מלוא תשומת הלב, אבל בעקבותיהם משתרכת שיירה אינסופית של רכבי ארגון וסיוע – משאיות שטח מגודלות, סמיטריילרים עמוסים לעייפה ורכבי עיתונות זריזים. שיירת הראלי כוללת כ-600 כלי רכב, המשנעים בכל פעם כ-1,600 איש מחניון לילה אחד לזה שאחריו, מרחק של עד 850 קילומטר. מעל השיירה האדירה הזאת מרחפים מסוקים של מינהלת הראלי ושל צוותי עיתונות.

המשתתפים בקבוצות היוקרה ישנים ומתקלחים בקרוואנים ממוזגים ומרווחים, ואילו פשוטי העם מבלים את השבועיים באוהלים אישיים או תחת כיפת השמים. בכל חניון לילה מוקמים אוהל אוכל, המספק אלפי ארוחות חמות 24 שעות ביממה; פאב ומרכז בילוי; בית חולים שדה; מקלחות ושירותים; ואפילו פנצ'רייה של מישלן. חניוני הלילה אינם אירוע שקט ורומנטי כלל וכלל; הם כמו כוורות דבורים רוחשות פעילות, עם טרטור גנרטורים ונהמת מנועים שאינה פוסקת לרגע, עד למועד הזינוק, השכם בבוקר המחרת.

 

 

מקומיים בתלבושת מסורתית באו לצפות במירוץמקומיים בתלבושת מסורתית באו לצפות במירוץ

המתחרה הסעודי, עם MINI AllRoad, ניצל את ניסיונו הגדול במדבר וסיים במקום השניהמתחרה הסעודי, עם MINI AllRoad, ניצל את ניסיונו הגדול במדבר וסיים במקום השני