סטייל› איזה קליבר

חזור אחורה »

שעונים קליברים

מאת: רוני נאק צילום: יצרנים

שתף ב:

בתוך קופסת זהב (או פלטינה) טמון אוצר של ידע, מסורת, אמנות ואוּמנות. על הסודות של הקליברים שבלב שעוני העילית

הקליבר והתצוגה. שופארד כרונומט

הקליבר והתצוגה. שופארד כרונומט

 

"קליבר" הוא מונח המגדיר, לרובנו, מידה. יצרני שעונים משתמשים במילה זו לא כדי להגדיר את מידותיו של מנגנון השעון אלא את זהותו. קליבר נתון מתייחס לפריסת החלקים השונים בו, מתאר את סוג הרכיבים ותצורתם במנגנון, ואפילו משמש כקוד לזיהוי היצרן. אשר על כן הקליבר – מנגנון השעון – הוא המנוע והלב של השעון המכני, הקלאסי, ובו שוכנת ה"נשמה" המפיחה רוח חיים במכונת הזמן הזו ויוצרת, במקרים רבים, ייחוד מקורי.

בעולם שעוני היוקרה, ככל שהקליבר מיוחד יותר גם הפרמיה עבורו תהיה גבוהה יותר. משׂרעת המחירים נעה ממאות דולרים ועד מיליון דולר ויותר למנגנוני-אוּמן סופר-מורכבים או, בשפה מקצועית, "גרנד קומפליקיישן".

הבסיס

הקליבר והתצוגה. שופארד כרונומטהקליבר הבסיסי הוא – כמה לקוני – בסיסי למדי. מתיחה ידנית מותחת קפיץ סליל, "קנה" או Barrel, שבו נצברת האנרגיה. יכול להיות Barrel יחיד, לרזרבה של כ-40 שעות, ועד שלושה Barrels לרזרבה של שמונה ימים, כאשר כל קפיץ מזין באנרגיה את הבא אחריו. משם – דרך סדרה של גלגלי שיניים – הכוח עובר למנגנון שתפקידו לווסת את זליגת הכוח. מנגנון זה מכונה "גלגל בריחה" או Escapement (מַחְגֵר) והוא, כאמור, משחרר את כוח הקפיץ באופן מבוקר.

זהו אחד החלקים המוכרים ביותר, ונראה כגלגל תנופה זעיר שבמרכזו קפיץ פועם. מנגנון זה מפיק את התקתוק האופייני לשעונים מכניים, ובעיני רבים מהווה את הלב שמפיח חיים במערכת כולה. למרות המבנה הפשוט לכאורה, אורך הזרועות, קוטר הגלגל, משקלו ומתח הקפיץ משפיעים כולם על התדר שבו פועם לב השעון. תדר גבוה יותר יהיה מדויק יותר – מעטים הגיעו ל-72 אלף פעימות בשעה (10 הרץ); 36 אלף פעימות (או 5 הרץ) נחשבות תדר מהיר מאוד, ורוב התעשייה מסתפקת ב-28,800 פעימות בשעה. משם זה רק עניין פשוט יחסית, של גלגלי שיניים ויחסי העברה המשמשים להציג 60 שניות בדקה, 60 דקות בשעה ו-12 שעות (כפול שתיים, כמובן) ביממה.

קליברים בתצורה הבסיסית הנ"ל מיוצרים יותר מ-300 שנה ומשותפים לשעוני קוקייה, כמו גם לשעוני כיס וכמובן שעוני יד. וזה לא הספיק.

המשבר וההישרדות

תעשיית השעונים השוויצרית החלה להתאושש רק בעשור האחרון משפל עמוק מאוד וארוך שנים, שפל שנגרם לא מעט בשל יהירותה. בשנות ה-70 החלו שעונים יפניים לשטוף את העולם; איכות הייצור היתה גבוהה, מחיר השעון היה נמוך ומעל הכל, ובאופן מביך, הם היו הרבה יותר מדויקים מהשעונים המכניים, בזכות הקליברים מבוססי גביש קוורץ. היצרנים המסורתיים, שבתחילה התייחסו בביטול ובבוז לגאות הקוורץ מיפן, הפסיקו לחייך כשמכירותיהם הואטו עד שכמעט נעצרו. העידן היה עידן שעוני הקוורץ הזולים, העולם עבר לדיגיטלי, ושעונים מכניים של מותגים קלאסיים נחשבו אז בעיני הציבור פריטים ארכאיים וחדלו להיות נחשקים. השוויצרים הגיבו בניסיון להתחרות במותגים היפניים ונפלו בזה אחר זה, כשגל של פשיטות רגל שטף את רכס הרי היורה ועמקיו, ערש תעשיית השענות השוויצרית.

יצרנים סגרו מפעלים, ספקים נעלמו גם הם, ויחד עמם נמוגו גם יצרני קליברים אשר סיפקו מנגנונים לתעשייה. עד שהגיע שוויצרי אחד בשם ניקולס הייאק עם הרעיון שקוראים לו "סווטש" – זול, מדויק, יעיל, ומעל הכל – אופנתי, ופחות או יותר הציל את רוב תעשיית השענות השוויצרית. הייאק הלך לעולמו לפני כשש שנים מהתקף לב בזמן שישב במשרדו – ועולם השענות החסיר פעימה.

 

לאנגה ובניו, קליבר קומפליקיישן, מבט מאחור

לאנגה ובניו, קליבר קומפליקיישן, מבט מאחור

 

במשך כמה שנים בודדות רכשה סווטש מותגי שעונים רבים – לכל רוחב התעשייה ועל פני כל קו המיצוב – כשכל העת סווטש נשמר כמותג הבסיסי והעממי שמעליו ממוצבים מותגים מאבני היסוד של העולם הזה: ברֶגֶה – היצרן הוותיק בעולם, בלַנפֶּן, IWC ורבים אחרים. בין רכישותיה רכשה קבוצת סווטש גם אמצעי ייצור רבים, ובהם מפעל ETA, שהוא אחד משני יצרני קליברים שוויצריים אשר שרדו (האחר הוא רונדה, אשר נותר עצמאי אך עובד בהיקפים קטנים יחסית, ובאחרונה גם מינרווה חזר לשוק). בשוך הסערה נותר יצרן שוויצרי יחיד בידי בעליו המקוריים – אודֶמר פּיגֶה. כל השורדים האחרים נחלקים בין שלוש קבוצות אחזקה, וסווטש היא הגדולה שבהן. כיום מספק ETA קליברים למרבית מותגי היוקרה, ויש סיכוי הרבה יותר מסביר שגם השעון שלכם, קוורץ או מכני, נחשב ונחשב יותר, מצויד בקליבר מתוצרתם.

בחמש השנים האחרונות אפשר לזהות מגמה של פיתוח קליברים מקוריים (גם מחוץ לקבוצת סווטש). כיוון זה נובע מכך שעל עיצוב מקורי וקליבר מקורי (ורצוי שיהיה במהדורה מוגבלת) אפשר לקבל פרמיה גבוהה יותר. מערך קליברים כזה משדרג את מעמד המותג, שיכול לבקש על כך מחירים גבוהים יותר, וחוזר חלילה. חדירה של חומרים חדשים וסגסוגות אנטי-מגנטיות, בשעוני רולקס למשל, הופכת את הקליבר חסין לחלוטין בפני שדות מגנטיים – אבן נגף שממנה סבלו מותגים רבים.

העסק מסתבך

בנקודה בזמן שבה הפך השעון לסמל סטטוס, הקליברים החלו להיעשות מורכבים יותר – והמילה היא Complication. זה החל לקרות כבר מזמן, במאה ה-18, כאשר שעון היה רק בהישג ידם של העשירים ביותר. המורכבות החלה בהוספת מנגנון להצגת התאריך, נמשכה במרכיבים פרקטיים כמו שעון עצר ופיתוח שלו, המסוגל לצבור כמה קריאות זמנים, ונמשכה באופציות מורכבות ביותר, כמו הצגת יום בשבוע, תאריך, חודש (כולל פברואר מעובר), מולד הלבנה, זמני גאות ושפל, או אפילו סידור מערכות הכוכבים מעל אופק מסוים – הכל עד 500 שנה אל תוך העתיד. קליבר מורכב אחר הוא ווקאלי (Minute repeater), וכולל מצילות המכריזות על שעה, רבעי שעה ודקות בצלילים שונים. שני מנגנונים מורכבים כאלה, המכילים יותר מ-600 חלקים שונים, מצאו את דרכם לגוף שעון אחד והיו זמינים כבר בתחילת המאה ה-19.

התקנת מודולים בשעון שופארדהתקנת מודולים בשעון שופארדהתקנת מודולים בשעון שופארד

מנגנון כרונוגרף 7750 ואחד המייצגים המפורסמים ביותר. למעלה: התקנת מודולים בשעון שופארדMaking Of L.U.C Engine One Tourbillon
התקנת מודולים בשעון שופארד Making Of L.U.C Engine One Tourbillon 

אבל כל הקליברים מתחילים שווה. הבסיס, המכונה Base plate, הוא בעיקרו אותו מנוע המשמש את הקליברים הפשוטים, שעליו יורכבו "מודולים" שונים – כרונוגרף, תאריכון, מולד ירח ועוד. אותו בסיס יכול להיות מלוח של פליז או אפילו, במקרים נדירים יותר, של זהב. וזה נכון בעיקר לקליברים המיוצרים בנפחים גדולים, אבל לא רק. בין "סוסי העבודה" בולטים שלושה קליברים של ETA: 2824, 2892 וכרונוגרף 7750. קליבר 7751 הוא דוגמה לדרך שבה מוסיפים מורכבות: כמו קודמו (שעון, תאריך ו"סטופר"), אבל גם עם תצוגת יום בשבוע, חודש, ומצב הירח.

בקרב הקליברים המורכבים, ההיצע כיום עשיר מאוד. ברֶגֶה מציעה קליבר הפועם בקצב מדהים של 72 אלף פעימות בשעה (שווה ל-10 הרץ) – כמעט פי שלושה מהסטנדרט בתעשייה שהוא, כאמור, 28,800 פעימות בשעה (4 הרץ). המשמעות היא, בעיקר, שמירת דיוק טובה יותר לאורך זמן. הפיתוח התאפשר בזכות פריצת דרך בסוג החומר שממנו עשוי הקפיץ של מנגנון הבריחה. לאודמר פיגה יש קליבר אשר מפצה על סטיית הזמן הנגרמת מהשינוי בזווית השמש במהלך עונות השנה. פיתוח שנבע מצורך – טורביון – בשעוני כיס הפך לג'יירו-טורביון הסב בשלושה צירים ומבטל את השפעת כוח המשיכה על דיוק המנגנון. וכן, יש כאלה עם שניים (יֵיגר לֶה-קוּלְטר) ואפילו עם ארבעה טורביונים המחוברים ביניהם באמצעות דיפרנציאלים מורכבים.

 

קליבר RD1 של מותג רוג'ר דובואה. מחבר ארבעה מחגרים באמצעות חמישה דיפרנציאלים, וכולל 590 רכיבים

קליבר RD1 של מותג רוג'ר דובואה. מחבר ארבעה מחגרים באמצעות חמישה דיפרנציאלים, וכולל 590 רכיבים

ועוד קצת

השעונים הפכו כבר מזמן ליצירות אמנות, ופעמים רבות הקליברים שבלבם מקופחים מעט תחת כסות של פלדה, זהב או פלטינה. כאן בא ז'אנר "סקלטון" (Skeleton, שלד), החושף את המנגנון שבעצמו עבר השלה של חומר עודף בתהליך שנקרא "Open Works", וגם מוסיף עיטורים לחלקים השונים ועיבוד שונה לכל חלק על פי חשיבותו. להביט בקליבר כזה פועם זו חוויה מהפנטת. לא פחות.

יש קליברים המקבלים השראה מעולם הרכב, וגלגלי השיניים מוחלפים ברצועות (טאג הוֹיֶר V4) או בשרשרת חוליות מלופפת (Cabestan winch). השראה מטחנות רוח הביאה את אודמר פיגה לפתח קליבר עם דיסקאות הסבות סביב ציר מרכזי, יש חיווי שעה באמצעות נוזל הידראולי בצינורית שקופה. ויש המשתמשים בסרטים על גלגלות, ואחרים, קליברים מורכבים עוד יותר – דה גרסיגונו מכניקו DG, המחקים תצוגה דיגיטלית, במחיר של כ-1,300 שעוני קסיו ג'י-שוֹק... והנה סגירת מעגל משעשעת.

 

הרכבת מודולים בשעון קומפליקיישן עם טורביון

הרכבת מודולים בשעון קומפליקיישן עם טורביון.למטה התוצאה הסופית

מודלים מורכבים בשעון קומפליקיישן עם טורביון

כמה מילים על ז'אנרים

עולם השענות קשור ל"עולמות תוכן" רבים אחרים, ומתוקף זאת פותחו קווי מוצרים וקליברים בהתאם. הצרכים של עולם התעופה הביאו את ההגנה משדות מגנטיים חזקים, שהפיקו מכשירי הקשר ואמצעי הניווט של ראשית ימי התעופה. הקשר לימאות פיתח את שעוני הניווט הראשונים ואת האטימה למים, אשר הפכה את מותג רולקס להצלחה פנומנלית. אחרים פיתחו קליברים הנחים באמבט שמן סיליקוני כדי להעניק עמידות בעומק אלפי מטרים, שזה כמה אלפי מטרים מיותרים מעבר ל-30 מטר שמותר לצלול ללא תערובת גזים. מירוצי המכוניות יצרו שעוני עצר מדויקים ומותגים שתהילתם קשורה בעולם הזה – טאג הויר, למשל.

מבט מאחור: רישארד מיל, דגם 012 טורביון ידני עם חיזוקים מקוריים

מבט מאחור: רישארד מיל, דגם 012 טורביון ידני עם חיזוקים מקוריים

מנגנון פועם

השעון בעל המנגנון – הקליבר – המכני הוא הרבה יותר מאשר אמצעי קר למדוד ולהציג זמן. הוא יצירת אמנות חיה ופועמת, כלי לביטוי אישי ואמצעי להפגנת עושר, הצלחה וטעם. כאן כשלו היצרנים היפנים כישלון חרוץ, ואף לא אחד מהם – למרות שניסו, וספרינג-דרייב של סייקו הוא העכשווי שבהם – הצליח להגיע לסטטוס כה נחשק.

פנראי. קליבר P.999 בעובי 3.4 מ

פנראי. קליבר P.999 בעובי 3.4 מ"מ. מצוין לשעון אלגנטי או כבסיס למודולים נוספים