מטוסים› טיסת בכורה

חזור אחורה »

מאת: רוני נאק צילום: יצרנים

שתף ב:

עולם התעופה העסקית רושם בשנתיים האחרונות צמיחה נאה, אם כי לא אחידה בכל קטגוריות המטוסים. בעוד ה"כלים הכבדים" נמכרים יפה, דווקא הקטנים והבינוניים מתקשים לייצר מספרים ראויים. כך או כך, הנה חמישה מדגמי המטוסים שתראו השנה באוויר 

Embraer Phenom 300Embraer Phenom 300

Embraer Phenom 300

הפנומן מברזיל

כאשר אמברַאֶר הברזילאית תכננה ליצור את המטוס הזה היא התכוונה לכלי קטן אך מתקדם, שבו מוטמע הדור האחרון והידע העדכני ביותר באירודינמיקה, הנדסת אנוש, אוויוניקה והנעה. וזה הצליח לה במדויק.

המטוס יכול לשאת עד עשרה נוסעים לטווח 3,500 ק"מ במהירות שיוט מרבית 0.78 מאך ורום מרבי 45 אלף רגל. דיחוס תא גבוה מדמה לנוסעים רום של 6,600 רגל גם כשהמטוס משייט בשיא הגובה – וזה חשוב כדי שיהיו רעננים בנחיתה. שטח חלונות גדול מבטיח כי לקבינה יחדור הרבה אור טבעי ושהטסים ייהנו מהנוף החולף מתחתם.

הטייסים, מצדם, נהנים מקוקפיט יוצא דופן, כולו על טהרת מסכי המגע, אוטומציה רבה, כולל צ'ק ליסט דיגיטלי. מנועי המטוס ישרפו – לדברי היצרן – כ-19 אחוז פחות דלק מאלה של המתחרים, מה שהופך את הכלי הזה ל"ירוק" בקבוצתו.

בשנה החולפת נמסרו 73 יחידות של פֶנום 300. גם לכם יכול להיות אחד, תמורת 8.7 מיליון דולר.

Embraer Phenom 300Embraer Phenom 300

Gulfstream G650ERGulfstream G650ER

Gulfstream G650ER

שובר שיאים

אחרי שסגרה את השנה עם מחזור של שבעה מיליארד דולר, השיקה גולפסטרים האמריקאית את הגרסה ארוכת הטווח של ה-650. התוספת של 500 המייל למרחק תעלה לרוכש הפוטנציאלי שני מיליון דולר נוספים ותביא את המחיר הכולל של המטוס ל-64.5 מיליון דולר.

כדי להפגין את היכולת המשופרת יצאה טיסה שוברת שיאים, אשר חיברה בלֶג אחד, נוֹן-סטופ, את דובאי עם ניו יורק. את המרחק ביניהן, 6,150 מייל ימי (11,407 ק"מ), עשתה הטיסה הזאת ב-13 שעות ועשר דקות, במהירות ממוצעת 0.87 מאך. זהו שיא עולמי בחיבור אווירי בין היעדים הללו. למעשה, מהירות השיוט המרבית של המטוס קרובה עוד יותר למהירות הקול – 0.925 מאך. מדהים. אלא שאז יהיה עליכם לנחות כ-2,000 ק"מ מוקדם יותר, בשל צריכת הדלק המוגברת.

בקבינה 16 חלונות גדולים והיא מציעה את החלל המרוּוח ביותר בתעופה העסקית. יש בה אפשרויות רבות להתאמה אישית, ממשקים לסמארטפונים, עמדות טעינה אלחוטיות, וכן דיחוס בלחץ גבוה אשר מאפשר הגעה נוחה ורעננה יותר אל היעד.

Gulfstream G650ERGulfstream G650ER

Honda HA-420 HondaJetHonda HA-420 HondaJet

Honda HA-420 HondaJet

מעוף יפני-אמריקאי

בדצמבר האחרון התבשרנו על תחילת המסירוֹת של אחד הכלים המסקרנים ביותר בעולם התעופה. מטוס המנהלים של הונדה הוא כלי הטיס הראשון שחטיבת התעופה של ענקית הרכב מפתחת, והוא תוכנן ביפן. המשך המחקר, הפיתוח והייצור נעשה בארצות הברית.

אחד החידושים הבולטים הוא התקנת המנועים על גבי בסיס הכנפיים, ולא על גוף המטוס. בכך הצליחה הונדה לשמור על חלל גדול בקבינה וגם לשדרג את איכות השהות בה על ידי צמצום רעש המנועים, לשפר את צריכת הדלק ולהגדיל את היעילות האירודינמית של הכנפיים.

רוב המטוסים עשויים מאלומיניום, בעיקר אלה מקבוצה זו, אבל הונדה פנתה דווקא לחומרים מרוכבים. היא שילבה כמה סוגים של חומרים מתקדמים וקלים כדי לקבל מבנה קל משקל, ובו בזמן חזק מאוד ויעיל אירודינמית, וכמובן, עמיד לחלוטין בפני קורוזיה ופגעי מזג אוויר.

קוקפיט דיגיטלי מלא, עשיר בפיצ'רים שתמצאו בדור האחרון של מטוסי הנוסעים, עם אוטומציה רבה, ראייה סינתטית ומסכי מגע גדולים – כל מה שצריך כדי שהטייס-הבעלים ייהנה מאחורי הסטיק/יוק של המטוס. כל זה יעלה לו כארבעה מיליון דולר בלבד.

Honda HA-420 HondaJetHonda HA-420 HondaJet

Dassault Falcon 2000LXSDassault Falcon 2000LXS

 

Dassault Falcon 2000LXS

מנצח במשחק התמורה

הפלקון הדו-מנועי, אחיו הקטן של ה-X8, נעשה מבוקש מאוד במזרח התיכון. עד כדי כך, ששליש מכלל המכירות של שתי גרסאות הדגם, S ו-LXS, היו לאזור זה, ובעיקר למדינות המפרץ. ה-LXS היא הגרסה ארוכת הטווח, משנת 2015, של הדגם אשר הושק ב-2013. מלבד הטווח הארוך יותר היא גם שומרת על היכולת לנחות במסלולים קצרים, ובכל זאת להיות גדולה מספיק כדי להקנות לטסים נוחות רבה וקבינה מרווחת.

דאסו, היצרנית הצרפתית הנודעת, משחקת כאן עם דגם הכניסה שלה את משחק התמורה, כאשר היא מתמחרת את גרסת ה"בסיס" ב-25 מיליון דולר "בלבד" – מחיר אטרקטיבי למי שצריך מטוס עם טווח של קצת יותר מ-6,000 ק"מ וקבינה רחבה.

מאחר שיש לו שני מנועים – לעומת אחיו הגדול, ה-8X, בעל שלושת המנועים – עלויות התחזוקה של ה-LXS נמוכות כמו של מטוס קטן וזול יותר, בעוד הקבינה הרחבה מספקת יתרונות של נוחות ואיכות שהייה כמו במטוס מקטגוריית הביניים. עוד יתרון הוא הכנפיים עם משטחי מדף נוספים בשפת ההתקפה (Slats), המאפשרים מהירות גישה של 108 קשר בלבד ויכולת לנחות על מסלולים קצרים.

Dassault Falcon 2000LXSDassault Falcon 2000LXS

Cirrus Design SF-50 VisionCirrus Design SF-50 Vision

Cirrus Design SF-50 Vision

זה לא מזל"ט, זה מטוס אישי

מטוס לכל מנכ"ל? יכול מאוד להיות. צירוס האמריקאית עשתה בשעתה מהפכה בעולם התעופה הכללית כאשר הדיחה את ססנה מעמדת היצרנית הגדולה ביותר של מטוסים קלים. עתה שוקדת צירוס על יצירת סגמנט חדש, אשר נמצא בתהליך בקיעה מתמשך מאוד, ומשיקה את מטוס הסילון האישי.

זה מטוס סילון שנועד להטסה על ידי בעליו – לאו דווקא בידי צוות טייסים שזה מקצועם – וצירוס מנסה לתפוס את הנישה שבין מטוסי הבוכנה המתקדמים (שהיא, אגב, מובילת השוק שלהם) לבין מטוסי המנהלים הקטנים ביותר, אלה הנקראים בשפה המקצועית VLJ (Very Light Jet). המטוס הזה מנגיש את עידן הסילון לאנשים שעד כה רק יכלו לחלום עליו, וזאת בזכות תג מחיר של 1.75 מיליון דולר בלבד.

כלי הטיס עשוי כולו מחומרים מרוכבים, בעיקר סיבי פחמן, שמקנים לו קשיחות מבנית גבוהה מאוד יחד עם משקל נמוך ועמידות מוחלטת בפני פגעי מזג אוויר. מנוע הסילון היחיד נישא על גב המטוס, והסילון נפלט מאחור דרך זנב סנונית יפהפה. יש מצנח בטיחות לכל המטוס כמו בכל דגמי צירוס הקלים יותר, קוקפיט דיגיטלי מלא, ניהול מנוע דיגיטלי ואפילו כריות אוויר המשולבות ברתמות הבטיחות שבקבינה.

המטוס יכול להכיל עד שבעה נוסעים. מהירות השיוט 300 קשר (556 קמ"ש), רום השיוט 28 אלף רגל, מהירות גישה 70 קשר בלבד וטווח הטיסה קצת מעל 2,000 ק"מ.

Cirrus Design SF-50 VisionCirrus Design SF-50 Vision